lördag 21 januari 2017

Fredag den 20 januari
Nu har vi varit fyra dagar i våra verksamheter och små rutiner har utvecklats. Upp tidigt vid sex i samband med soluppgången över Lake Nyasa. Inget kök men jag har en vattenkokare. Slät kopp kaffe innan vi ger oss i väg. Min rektor Mrs Felister tar upp mig på väg mot The Bible School. Genom bananplantagerna, rök stiger upp från kokeldar utanför små enkla tegelhus. Tegel är vanligt byggnadsmaterial i den här regionen. Tillverkas av den röda jorden.
Jag har en egen plats i lärarrummet, men det är så varmt därinne när solen bränner på plåttak.  Alltså ut med bord och stolar under det höga mangoträdet i den sköna skuggan. Suverän arbetsplats. Fler lärare sätter sig där.
På denna boardingschool finns ingen el. Viss belysning genom solceller men det är ett svagt system. Inga datorer o dyl. Allt skrivs för hand av både lärare,studenter,rektor. Svarta tavlan med krita får en renässans för mig.
Vid 10-tiden serveras the och hembakat bröd. En sorts fralla av majsmjöl.
Varje lektion är på 80 minuter. En studentrepresentant går ut och ringer manuellt på en klocka för att signalera lektionsslut och - byte.
Klockan 14 är skoldagen slut. Då rings i en annan klocka,typ koskälla för att kalla studenterna till lunch. Oftast ugali (majsgröt)och bönor. Jag har blivit bjuden på det på skolan. Gott. Blev även bjuden på kokt fisk fån Lake Nyasa. Fisken var så god,smakade som röding. Därtill spenat och ris. Studenterna sitter under träden där bord och bänkar är utplacerade. Så länge det är fint väder. Annars i ett matsalshus. Min rektor Mrs Felister har ofta en del att göra på sitt kontor. Vi är hemma igen vid 15 -15.30. Då kokar Jeanett och jag kaffe,sitter på den lilla altanen,blickar ut över Lake Nyasa och reflekterar över den dag som varit. Det är det fina med att bo tillsammans. Reflektionen.
Vi är båda två badfreekar,så vi hoppar i och simmar varje eftermiddag. Middag på centret. Mycket grönt och frukt. Kyckling,biff, kokta matbananer, ris. Vi är väldigt nöjda med mathållningen.
Vi lever här nu i ett land med tolv timmar dag och tolv timmar natt. Mörkt  vid 19. Det blir tidiga kvällar och tidiga morgnar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar