lördag 21 januari 2017

Typ gästlärare i Internationalisering och Jämställdhet

Lite mer om Bible School
Det här första skolveckan och man jobbar efter ett temporärt schema. Jag har inte haft någon beskrivning på mina kommande arbetsuppgifter hemifrån. Endast placeringen. Okej och alltså. Ungefär vid tioteet blir det klarlagt, att man hoppas,att jag nu i första skedet kan ta sex 80-minuters pass om Internationalisering/Globalisering.
Det är tre årskurser här. Studenterna är vuxna mellan 25-40 år. Språket är swahili. Någon enstaka student kan engelska. Jag sade att jag gör det. Jag försöker. Det får bära eller brista. ..men det sade jag inte ! Inget material med mig förstås. Det här var ju en nyhet. Så jag jobbade med Google,mitt eget minne och min översättnings app. En lärare satt bredvid mig  under mangoträdet och lyssnade på mina uppläsningar på haltande s wahili
Som pedagog vill man ha frihet att röra sig obehindrat i språket. Otänkbart. Jag kan bara några fraser egentligen. Det blev en chansning på att hitta en elev i varje klass som kunde supporta mig på engelska,när studenterna ställde frågor och så vidare. Ja,det lyckades faktiskt väldigt bra,men så fick jag också spela på hela mitt övriga register. Utan de engelsktalande eleverna hade det aldrig gått. Never.
Jämställdhet lade jag in på egen hand som ett tema. Trots den speciella språksituationen kunde vi diskutera allt från lagstiftning till hemarbete,studier, förädraledighet.
Det var en utmaning. Jag

1 kommentar:

  1. Ja, det är spännande och utmanande många gånger.
    Hakuna matata...
    /Sigrid

    SvaraRadera