fredag 27 januari 2017

Lördag den 28 januari 2017

Idag är det ledig lördag. En vacker morgon med kaffe på altanen. Visserligen kallt för ingen el för närvarande. Morgnarna här vid stranden till Lake Nyasa är sagolika med soluppgång över Livingstone Mountains. Malawi anas västerut. Vi har fått höra,att en del dold gränsande försiggår. Inte bara "snälla" varor. Det handlar om droger och illegal sprit. Majs är en gröda med bred användning.
Just nu tränar ett 15-tal unga killar löpträning i intervaller precis nedanför oss. Silhuetter mot vattenbrynet. Fin bild.
Jeanett är inte ledig idag. Hon ska vara på sjukhuset,när det är rådgivning till familjer med HIV
smittade barn. Man räknar med omkring 60 barn.
Sedan i måndags den här veckan och fram till torsdag kväll har våra dagar sett annorlunda ut mot från början här. En mycket tragisk händelse har medfört, att vi vistats i Tukuyu på Konde stift och i M'beya. Så gott vi kunnat har Jeanett och jag försökt hjälpa till på stiftskontoret med Biskop Israel Peter och tjänstemännen. De har också tagit mycket väl hand om oss. I torsdags vid 13-tiden var det en fin och värdig ceremoni på M'beya Airport.
Igår,fredag,återvände jag till min kära Bible School. Rektor Felister har informerat uner min frånvaro. Nu mottogs jag med stor värme och hjärtligt.  Underbart. Jag gick runt i klasserna och hejade på mina studenter och var också med på en musiklektion i hymn sång. Fantastiskt. Husmor Seela bjöd på ugali och bruna bönor. Både Jeanett och jag var trötta igår efter jobbet. Men vi simmade förstås, åt middag, pratade med vår sömmerska här och  sköttet om våra resp nätverk och dagböcker. Att ta det lugnt nu och vila är en bra oas för oss i dagens läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar